V této sekci najdete mé články o pedagogice, učitelích nebo alternativním vzdělávání, které jsem psal převážně pro online magazíny StudentMag a TOPZINE.
Veřejná střední škola Templestowe College v Melbourne zavádí nový způsob organizace výuky. Studenti mohou sami rozhodnout, kdy půjdou do školy nebo které předměty se budou učit.
Bezmála dvě třetiny britských teenagerů by si přály učitele s lepšími technologickými dovednostmi. Drtivá většina z nich je navíc pokročilejší v používání technologií než jejich vyučující.
Americká učitelka Alexis Wigginsová strávila v rámci pedagogického šetření dva dny v roli žákyně na střední škole. Nejvíc podle ní žáky unavuje, že jsou nuceni celý den v tichosti sedět na místech a pasivně přijímat informace. Často jsou také učiteli vnímáni jako přítěž.
S pokrokem v informačních technologiích se neustále zvyšují nároky na dovednosti pedagogů. Torontský server Daily Genius zveřejnil ve své infografice přehled znaků, podle nichž bezpečně poznáte technicky zdatného učitele. Přinášíme výběr osmi hlavních ukazatelů.
Výzkumníci ve Spojených státech představili další počítačovou hru pro školní výuku. Ve hře Cellvival budou žáci středních škol jako jednobuněčný organismus bojovat o přežití v různých podmínkách.
Ministr školství Marcel Chládek zamýšlí prosadit opatření, které zajistí právní ochranu učitelům i ostatním pedagogickým pracovníkům. Chce je uchránit před útoky ze strany žáků a chovanců ve výchovných ústavech.
Dvojice amerických učitelů připravuje herní simulaci pro výuku dějepisu na středních školách. Ve hře Historia, s jejímž uvedením se počítá na podzim roku 2014, prožijí žáci 21 historických období z pohledu světových vlád.
Projekt Khanovy akademie vzdělává žáky základních a středních škol online v 26 světových jazycích. Převrácenou výuku matematiky a humanitních věd mohou ve své mateřštině zakusit i čeští školáci.
Martin Rosocha školský zákon neporušil. Tak zněl alespoň verdikt České školní inspekce po kontrole na třeboňském gymnáziu, k níž dala podnět e-mailová výzva komunistického zastupitele. Třeboňský učitel nad postupem radních kroutí hlavou.
Podle odborníků by mohlo zavádění uniforem na státních školách pomoci setřít sociální rozdíly, které představují jeden z motivů šikany nebo vlastních výčitek žáků. Kritikům však vadí potlačování individuality i odkazy na komunistickou éru.
V jihočeském školství v posledních týdnech vzrůstá napětí. Učitel na třeboňském gymnáziu Martin Rosocha musel odpovídat na otázky školních inspektorů poté, co inicioval petici proti členům KSČM v resortu. Podle komunistických radních politizuje a fašizuje školskou problematiku.
Svobodnější rámcové vzdělávací programy nebyly všude přijaty jen jako zbytečný výstřelek ministerstva. Některé školy je dokázaly využít k vytvoření zajímavých školních programů a naplnění myšlenky svobodné základní školy.
Učitelům daly ve výuce svobodu a nenutí je pracovat s pevně danými osnovami, obsahujícími nepotřebné i nevhodné pasáže. Jsou pro naše školství skutečně přínosem?
Budoucím učitelům mají k získání praxe napomáhat fakultní školy. Tento systém však v našem školství v mnoha ohledech tápe a stojí zcela mimo oblast zájmu státu.