50 % vs. 50procentní: Jak na psaní procent slovy a čísly v textu?

Psaní procent je nepochopitelně jedním z největších gramatických oříšků současné češtiny. Zjistěte, jak správně psát procentní vyjádření v textech, jaké v nich děláme nejčastější chyby a proč je mezera králem významu.
Lednovým článkem o psaní domnělé zkratky viz jsme otevřeli novou kapitolu mých oblíbených gramatických jevů, v nichž velké procento Čechů chybuje se stejnou pravděpodobností, jako že zítra znovu vyjde slunce. Dnes se podíváme na další oblíbený jev – psaní procent v textu.
Vždy se řiďte psaním procent slovy
Jakkoliv se mnou cizinci a méně obratnější uživatelé češtiny nemusí souhlasit, psaní procent je názorným příkladem, že i česká gramatika má svou logiku. Pro zvládnutí tohoto jevu vám totiž stačí si pamatovat jedinou věc – všechny procentní tvary se řídí jejich psaním slovy.
Nemusím snad nikomu připomínat, že tvar přídavného jména padesátiprocentní píšeme dohromady, jako jedno slovo, a základní tvar deset procent zvlášť, jako dvě slova oddělená mezerou. Jako modelový příklad pro další tvary nám poslouží věta z internetového magazínu Lupa.cz ve dvou obměnách:
Psaní procent slovy:
Nordic Telecom kupuje padesát procent moravské společnosti Suntel Net. (Číslovka + podst. jméno => s mezerou)Nordic Telecom kupuje padesátiprocentní podíl v moravské společnosti Suntel Net. (Přídavné jméno => bez mezery)
50% vs. 50 %: Mezera rozlišuje slovní druh
Chcete-li procentní údaje vyjádřit číslem a znakem procenta, jejich zápis věrně kopíruje slovní tvary – padesát procent má zase podobu dvou slov s mezerou (50 %) a přídavné jméno padesátiprocentní se píše dohromady, jako jedno slovo (50%). Totéž by platilo pro podivnou příslovci padesátiprocentně (50%), která představuje spíše stylistickou chybu než cokoliv užitečného. Nicméně proti gustu žádný dišputát.
Psaní procent číslem a znakem %:
Nordic Telecom kupuje 50 % moravské společnosti Suntel Net. (Číslovka + podst. jméno => s mezerou)Nordic Telecom kupuje 50% podíl v moravské společnosti Suntel Net. => (Přídavné jméno => bez mezery)
Pamatujte, že číselné zápisy procent se nijak neskloňují, ani nerozlišují jednotné a množné číslo. Příslušný tvar je již rafinovaně skryt v konkrétním čísle a znaku procenta. Padesátiprocentním = 50%, v padesáti procentech = v 50 %, s padesáti procenty = s 50 % a podobně.
Velmi často se v textech setkávám s různými kreativními paskvily typu 50%ní nebo 50%-ech. Jedinou správnou variantou ve všech pádech a obou číslech jsou však nesklonné zápisy 50 % a 50%.
50 procentní, nebo 50-procentní? Chyba lávky
Stejným pravidlem se řídí psaní procentních vyjádření, která kombinují číselný a slovní zápis. Padesát procent jsou opět dvě slova s mezerou (50 procent), přídavné jméno padesátiprocentní se píše jako jedno slovo bez mezery (50procentní), příslovce padesátiprocentně rovněž jako jedno slovo bez mezery (50procentně).
Psaní procent číslem a slovním tvarem:
Nordic Telecom kupuje 50 procent moravské společnosti Suntel Net. (Číslovka + podst. jméno => s mezerou)Nordic Telecom kupuje 50procentní podíl v moravské společnosti Suntel Net. (Přídavné jméno => bez mezery)
V tomto případě se již slovní část samozřejmě skloňuje (1. p. j. č.: 50procentní, 2. p.: 50procentního, 3. p.: 50procentnímu a podobně). Vyvarujte se opět psaní některých paskvilů, zejména chybných tvarů s pomlčkou, spojovníkem a dalším záchvěvům gramatické kreativity (50–procentní, 50-procentní...).
Při psaní procent vždy myslete na to, že mezera je králem významu a odlišuje základní tvary od přídavných jmen a příslovcí. Jen tato jednoduchá poučka vám bohatě postačí k tomu, abyste své texty a studentské práce posunuli zase o kus dál.
Líbí se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli…
Komentáře
u statistických údajů v procentech se i v obecných textech upřednostňuje zápis pomocí čísel a znaku %, někdy také kombinované tvary typu 50 procent. Jazykově správné jsou obě varianty, které uvádíte, stylisticky citlivější pak tyto varianty s čísly.
Zároveň tak vysíláte čtenáři signál, že se na tomto místě nachází konkrétní údaj, který by mohl v souvislém textu lehce přehlédnout. Převaha tvarů s čísly podle mého názoru platí dvojnásob v textech dostupných online. Bavíme se o češtině, takže Vás nechci úplně odrovnat například Krugovým chápáním použitelnosti webu…
Obecně lze říci, že dnešní běžný uživatel internetu webové stránky a texty spíše zrychleně skenuje jako celek a zaměří se pouze na ty části, které upoutají jeho pozornost. Pokud tedy hledá například konkrétní údaje z průzkumu, jeho zrak se v textu pravděpodobněji zastaví na jednotlivých číslech s procenty.
Podívejte se například na zprávy z průzkumů Medianu (viz www.median.eu), který s procentuálními údaji pracuje dnes a denně: „Celková čtenost všech tiskových titulů na vydání dosahuje 78 % populace 12–79 let, čtenost na vydání deníků a jejich příloh je téměř 50 %, čtenost časopisů na vydání je 67 %.“
Co se týče čtverečních metrů, z důvodu větší srozumitelnosti bych se v textech přikláněl k psaní slovy. Záleží na Vašem publiku. Samozřejmě, jestliže čtenář nezná ani spojení metr čtvereční, bůh mu buď milostiv. :)
jak je to prosím při psaní složených čísel. Například 65 % (píšeme šedesát pět procent) a 65% (píšeme šedesátipětiprocentní). Je to prosím takto správně?
Děkuji
ano, přesně tak. 65 % se píše slovy jako šedesát pět procent, u přídavných jmen se častěji používá zápis pětašedesátiprocentní. Tvar šedesátipětiprocentní je ale také správný.
u 50% většinou ano. Pravidla pro psaní procent ale samozřejmě uplatníte i u všech ostatních čísel.
Jak je to s mezerou mezi číslem a procentem, když budu chtít napsat např. Auto je odepsáno z šedesátipěti procent.
slovní podoba se v češtině píše odděleně (z šedesáti pěti procent) a jedná o dva slovní druhy. I číselný zápis tedy bude s mezerou – auto je odepsáno z 65 %.