Rich Snippets zprovozníte i na blogu. Jak na strukturované úryvky v Joomle?

Rich Snippets neboli strukturované úryvky představují v současnosti pro majitele webů jediný způsob, jak zdarma zvýraznit odkaz ve vyhledávači Google. V redakčních systémech je však často omezený přístup do zdrojového kódu jednotlivých stránek. Přečtěte si, jak jsem zprovoznil hvězdičkové hodnocení ve výsledcích vyhledávání v RS Joomla 2.5.
Krátce nato, co Google zrušil autorství ve výsledcích vyhledávání (Autorship), začala logicky výrazná část webmasterů zvažovat, jak jinak vzhled takzvaného SERPu (search engine results page) zatraktivnit. Jako relativně nová a účinná cesta se ukázaly strukturované úryvky, které mohou ve vyhledávačích zobrazit názvy písní, podrobnosti ke konaným akcím, ale také grafické hodnocení produktů v e-shopech a na recenzních serverech.
Využijí Rich Snippets jen elektronické obchody?
Nebylo prokázáno a pravděpodobně ani není pravdou, že by použití Rich Snippets zlepšovalo pozici ve vyhledávání na Googlu. Asi nikdo však nemůže popřít, že si uživatelé ve výsledcích všimnou spíše graficky zvýrazněných výsledků než těch, jež obsahují prostý text.
Drtivá většina zdrojů v současnosti uvádí, že se jedná o možnost vhodnou zejména pro majitele e-shopů a dalších webů, které nabízejí produkty či služby. Jak je mým zvykem, rozhodl jsem se jít tedy proti proudu a vyzkoušet strukturované úryvky na své starší kritice knihy Aloise Žipka o první světové válce.

Mým cílem bylo zobrazit ve vyhledávání grafické hodnocení publikace, které budou prostřednictvím stránky vytvářet mí čtenáři (ideálně ti, kteří knihu četli nebo se o to alespoň snažili).
Vzhledem k tomu, že konfigurace Rich Snippets ve vašem obsahu představuje zásah do zdrojového kódu webu i jeho podstránek, v redakčním systému Joomla to může přinést některé komplikace. Často je například nutné pozměnit kód v jádře systému (jako třeba při změně stránkování v Joomle 2.5). V tomto případě si ale můžeme pomoci zásuvnými moduly.
Použij sílu... a volně dostupné pluginy
Databáze doplňků nabízí mezi pluginy k strukturovaným úryvkům několik volně dostupných řešení. Vylepšení jsem se postupně snažil zprovoznit pomocí aplikací J4Schema, StarSnippets a Rich Snippets Vote. Jako ideální řešení se pro mě nakonec ukázal Rich Snippets Vote v kombinaci s hodnotícím systémem Extra Vote
Tím nechci tvrdit, že ostatní rozšíření jsou k ničemu. StarSnippets ale načítá veškerou grafiku z oficiálního webu německých vývojářů, takže je tak pomalý, jako je zrovna jejich server. J4Schema zase funguje pouze ve spojení s administračním editorem JCE (který nemá zrovna v lásce skripty a pro něj nesémantické značky, takže je mnohdy pro jistotu rovnou maže). Spojení Rich Snippets Vote a Extra Vote se dalo ze všech variant nejlépe přizpůsobit mým potřebám.
Pro úspěšné provedení úpravy je nutné mít na stránce s produktem či předmětem recenze nějaký interní nástroj s hodnocením. Mělo by to fungovat i s přirozeným hodnocením článků, které získáte s instalací Joomly (právě zde mi posloužil zásuvný modul Extra Vote).
Nastavení strukturovaných úryvků pomocí Extra Vote a Rich Snippets Vote
Můj výběr pluginů ovlivnil i požadavek, aby se hodnocení zobrazovalo na konkrétním místě v článku, které si určím sám pomocí speciálního kódu {ohraničeného těmito svorkami}. Ale dost bylo chození kolem horké kaše, mnou doporučený postup na zprovoznění Rich Snippets na osobních stránkách či blogu v RS Joomla (testováno na verzi 2.5) je následující:
-
Stáhněte si instalační balíček Extra Vote a aplikaci nainstalujte ve Správci rozšíření na svůj web. Nezapomeňte jej povolit ve správě pluginů.
Doporučené nastavení pluginu Extra Vote -
Ve Správci pluginů u ExtraVote přizpůsobte možnosti hodnocení – zobrazení v blogu článků, použití hlavního (mainvote) nebo dílčího (extravote #) hodnocení, nastavení velikosti hvězdiček a jiné. Zkrátka zkoušejte různé varianty a sledujte změny na vašem webu (kdybych měl zvlášť popisovat každou funkci modulu, mohl bych rovnou vydat e-book na toto téma :-)).
-
Můžete rovněž (stejně jako já) vypnout veškeré zobrazování v blogu a všech článcích a zobrazovat hodnocení jen po zadání tagu mainvote uvnitř svorek { } v editaci konkrétního článku. Pamatujte, že značky musíte umístit na vámi vybrané místo v článcích, jinak se hodnocení nezobrazí. Na závěr nezapomeňte povolit možnost Rich Snippets Tag? a uložte změny.
-
Přestože jste plugin nyní nastavili pro Rich Snippets, tato volba nemusí vždy pracovat úplně spolehlivě. I já jsem se proto rozhodl zpečetit nastavení úryvků rozšířením Rich Snippets Vote. Jedná se o zásuvný modul, jenž převádí jakékoliv hodnocení obsahu Joomly, kompatibilní s požadavky Googlu, na strukturované úryvky. Nainstalujte a povolte jej v administraci, stejným způsobem jako před malou chvílí ExtraVote.
-
Určitě nic nezkazíte, když necháte Rich Snippets Vote v původním nastavení. K dispozici máte ostatně všehovšudy tři volby a například možnost Display to users (Zobrazit uživatelům) bych osobně nevypínal. Nastavení uložte.
-
Nyní ještě doporučuji dopsat do zdrojového kódu článku údaje hodnoceného předmětu (v mém případě knihy). Skvělým nástrojem je Pomocník pro práci se značkami strukturovaných dat, který vám po vyplnění údajů zvýrazní, kam přesně máte vepsat značky pro zobrazení Rich Snippets. Stačí zadat typ dat a URL vaší webové stránky. Tyto značky pak samozřejmě doplňujete do kódu stránky ve Správci článků, v režimu HTML (nikoliv do WYSIWYG editoru).
-
V případě mé knižní kritiky jsem vložil většinu údajů, které mám k dispozici a které zároveň nabízí pomocník od Googlu – název, obrázek, autora, vydavatele a jazyk. Pro pokročilejší nastavení doporučuji nastudovat hierarchii schémat Googlu (hodí se například pro doplnění roku vydání – copyrightyear – nebo počtu stránek).
Na závěr nezapomeňte zkontrolovat správnost konfigurace Nástrojem na testování strukturovaných dat. Jestliže se hodnocení v náhledu stále nezobrazuje, přesvědčte se ještě jednou, že jste opravdu aktivovali hodnocení pomocí značek mainvote nebo extravote #, umístěných do svorek. Znak # nekopírujte, ale nahraďte pořadovým číslem v rámci článku. Dílčích hodnocení extravote totiž můžete mít v jednom článku hned několik.
Váš snippet se může zobrazit už za pár dnů
Máte-li chyby v sémantice Rich Snippets, označí vám je testovací nástroj. Myslete také na to, že přidání strukturovaných úryvků k vašemu odkazu ve vyhledávání Google může trvat několik dnů i týdnů. Doba závisí hlavně na tom, jak často vaše stránky prochází vyhledávací robot. Hvězdičky u mé recenze se zobrazily za necelé 4 dny od provedení úprav.
Zatím se mi nepodařilo zjistit, jakou roli hrají v nastavení strukturovaných úryvků detaily produktu (u knihy název, autor a jiné). Vypadá to ale, že se uplatňují u jiných typů dat, jako je hudba (snippet obsahuje odkazy na písně s jejich stopáží), produkty s více nabídkami cen (mimo hvězdiček zahrnuje i cenové rozpětí), nebo recepty na vaření (v úryvku se objevuje doba přípravy a obsah kalorií v pokrmu; viz 2. obrázek).
Máte-li potíže s fungováním mnou doporučeného postupu, nebo jste neporozuměli některému kroku, informujte mě prostřednictvím komentářů, případně kontaktního formuláře. Bude-li to v mých silách, rád vám s nastavením Rich Snippets poradím. Na základě zpětné vazby budu také článek aktualizovat.
Líbí se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli…
Komentáře
Ak som správne pochopil, Vy ste vložili do rich snippets mimo iných aj obrázok a autora,ktoré sa v SERPe momentálne nezobrazujú...v tom testovacom nástroji sa Vám obrázok a autor zobrazujú?
Extrahovaná data v testovacím nástroji vypadají následovně: martin-ulbrich.cz/images/stories/rich-snippets-extrahovana-data.jpg
Je možné, že Google udělal nějaké změny v syntaxi, zkuste znovu použít Pomocníka a přidané značky vložit do zdrojového kódu.