Přihlášení do „frontendu“ Joomly a další užitečné URL adresy pro správu webu

Přihlášení do „frontendu“ Joomly a další užitečné URL adresy pro správu webu

Potřebujete se přihlásit do uživatelské části webu, zobrazit jeho RSS zdroj nebo pracovat se složkou s obrázky článků? Poznamenejte si pětici „chytrých“ URL adres pro redakční systém Joomla.

Spravujete-li svůj blog nebo webové stránky v Joomle, k pokročilejším úkonům možná využijete rozšiřující URL adresy. Přináším vám pětici těch, které při editaci webů používám nejčastěji. 

Přihlášení do uživatelské části Joomly (frontendu)

Pokud s Joomlou už chvíli pracujete a máte na svém webu roli administrátora, pravděpodobně víte, že veškeré editace obsahu, rozšíření i globálního nastavení systému můžete provádět po přihlášení do adminu (prostřednictvím adresy ve tvaru vasestranky.cz/administrator).

Možná jste ale novým editorem (redaktorem) webu nebo potřebujete rychle upravit konkrétní článek či modul. K tomuto účelu vám nejlépe poslouží klasická uživatelská sekce neboli frontend. Na blozích, micrositech a menších firemních webech však může být přihlašovací stránka deaktivovaná a nepovede na ni žádný odkaz.

V takovém případě zadejte do prohlížeče URL adresu ve tvaru vasestranky.cz/index.php?option=com_users&view=login a přihlaste se pomocí svého loginu a hesla. Přihlašovací adresu do frontendu vám doporučuji si uložit například do záložek webového prohlížeče. Možná ji budete využívat častěji, než si myslíte.

Já, byť jako administrátor webu, například používám frontend login vždy, když odpovídám na vaše komentáře v diskusi pod články (prostřednictvím komponenty JComments).  

Adresa RSS zdroje blogu i stránek kategorií

Ať už chcete přidat zdroj svých článků do nějakého rozumného RSS agregátoru, či pro něj vytvořit odkaz v designu stránek, nejspíš budete potřebovat znát přesnou adresu svého veřejného RSS zdroje.

Základní instalace Joomly pracuje s dvěma typy obsahových zdrojů – s klasickým RSS (v aktuální verzi 2.0.) a Atomem 1.0. K oběma zdrojům byste se měli dostat po otevření následujících URL adres:

  • RSS: vasestranky.cz/?format=feed&type=rss
  • ATOM: vasestranky.cz/?format=feed&type=atom

URL cesty k jednotlivým zdrojům si nemusíte nutně vtloukat do hlavy, lze je totiž získat zobrazením zdrojového kódu dané stránky (Ctrl + U), kde pravděpodobně zříte podobnou dvojici značek:     

  • <link href="/?format=feed&amp;type=rss" rel="alternate" type="application/rss+xml" title="RSS 2.0" />
  • <link href="/?format=feed&amp;type=atom" rel="alternate" type="application/atom+xml" title="Atom 1.0" />

Vyznačený atribut href označuje relativní cestu k oběma zdrojům a většinou se k němu můžete prokliknout přímo ze zdrojového kódu otevřeného v prohlížeči.

Joomla! generuje RSS zdroje nejen pro hlavní stránku blogů, ale také pro stránky jednotlivých obsahových kategorií. Princip je přitom úplně stejný – například RSS zdroj rubriky Internet a WWW na mých stránkách, ve které se právě nacházíte, je dostupný na adrese https://martin-ulbrich.cz/internet-a-www?format=feed&type=rss

Cesta k obrázkům článků, rozšíření a šablon

Pokud chcete rychleji nahrávat, přepisovat i mazat fotografie článků (třeba pomocí šikovného FTP klienta), vaší pozornosti by neměla uniknout složka images v kořenovém adresáři webu na vašem hostingu. Defaultně se do ní ukládají všechny obrázky a fotografie, které nahráváte ke svým článkům.

Veřejná URL cesta k obrázkům vašich článků může znít například takto: vasestranky.cz/images/uzitecne-url-adresy-pro-rs-joomla.jpg. Systematičtější jedinci nejspíš pro fotografie k článkům zvolí podsložku /images/stories/ (a nadřazené images ponechají obrázkům, které úzce souvisejí s hlavní stránkou či celým webem).       

Pokud hledáte obrázky nějakého přídavného rozšíření Joomly, zřejmě vás čeká o něco náročnější cesta – do složek components, modules či plugins a podsložky s názvem hledaného rozšíření.

Rotující obrázky z různých slideshow na hlavní stránce jsou obvykle součástí šablony a nejčastěji je najdete ve složce templates a podsložce s názvem používané šablony.

Kam vkládat favicony (ikony záložek a oblíbených)

Zvláštním typem webového obrázku je takzvaný favicon, ikonka zobrazující se vašim návštěvníkům v adresním řádku, záložkách nebo oblíbených položkách webového prohlížeče. Po vytvoření vlastního faviconu jej budete pravděpodobně vkládat na web pomocí FTP klienta nebo správce souborů v prostředí vašeho hostingu.

Některé defaultní šablony si váš nový favicon vezmou z kořenového adresáře Joomly, většinou jej ale budete muset zkopírovat do složky příslušné šablony, tedy opět do složky templates a podsložky s názvem šablony.

Mějte na paměti, že váš favicon by měl být ve formátu .ico a míti čtvercový tvar – s doporučenými rozměry 32 x 32 nebo 64 x 64 pixelů (spíše než dříve používanými 16 x 16 a 24 x 24). Masivní rozvoj mobilních zařízení a jejich rozlišení přitom pomalu směřuje k používání ještě rozměrnějších formátů (iPhone 6s Plus třeba zobrazuje i favicony o rozměrech 180 x 180).    

Zobrazení článků a kategorií s konkrétním ID

Zkušenější joomlisté pravděpodobně vědí, že každý viditelný prvek na jejich stránkách má své vlastní ID. Při práci s přátelskými adresami pro vyhledávače byste se však měli snažit číselných identifikátorů ve veřejných URL adresách spíše zbavit.

Může ale nastat situace, kdy si budete chtít zobrazit článek s konkrétním ID. Například chcete-li rychle procházet jednotlivé články bez proklikávání celé hierarchie webu či otestovat, že jste úspěšně deaktivovali zobrazování některého modulu na konkrétních stránkách.

Články s konkrétním ID číslem zobrazíte v prohlížeči zadáním URL adresy ve tvaru: vase-stranky.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1. Jedničku v tomto příkladu jednoduše nahraďte ID číslem hledaného článku.

Stejným způsobem můžete také s pomocí ID čísel rychle procházet jednotlivé obsahové kategorie: vase-stranky.cz/index.php?option=com_content&view=category&id=1.

Opět pracujeme s uživatelskou částí webu, tento postup tedy funguje jen u publikovaných článků a kategorií. Chcete-li zobrazit i nezveřejněné a naplánované články, musíte se nejprve přihlásit (viz přihlášení do frontendu).


Joomla! je taková Greta Thunberg mezi redakčními systémy – svým fungováním totiž spolehlivě rozděluje společnost (či spíše správce webů). Jen tak v ní třeba nevložíte jeden článek do více kategorií a na ryze wordpressové blogery, kteří ji obvykle zatracují, může působit až příliš komplikovaně.

Právě pokročilejší hierarchie obsahových kategorií, propracovaná administrace a dobrá dostupnost i nastavitelnost jejích rozšíření dělá z Joomly stabilní dvojku mezi content management systémy, vhodnou i pro rozsáhlejší webové projekty (na rozdíl od WordPressu).

A já doufám, že se mi podařilo alespoň některým z vás odhalit pár jejích dalších skrytých zákoutí. V případě jakýchkoliv dotazů se na mne opět neváhejte obrátit prostřednictvím komentářů nebo kontaktního formuláře.


Líbí se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

Pin It

Přidat komentář


Podobné články: