16 zpětných odkazů ze sociálních sítí, které vám přivedou nové návštěvníky

S exkluzivitou sociálních sítí souvisí i nepřetržitý provoz na sociálních profilech a stránkách, který můžete s trochou štěstí přetavit v pravidelné návštěvníky vašich webových stránek. Poznejte 16 míst na sociálních sítích, kam se vyplatí vložit zpětný odkaz.
Internety to s autory a webmastery občas nemají jednoduché. Přidáváme odkazy do RSS agregátorů; katalogů a dalších linkfarem v domnění, že vystřelí návštěvnost našich webů do astronomických výšin. A někdy také nasloucháme věštbám z křišťálových koulí různých SEO šamanů, že přidáváním odkazů na sociální sítě ztrácíme čas.
Pokud je to i váš případ, úspěšně přicházíte o jedinečný zdroj přímé návštěvnosti. Facebook přitom hlásil v minulém roce 4,8 milionu českých uživatelů (celosvětově přes dvě miliardy), Instagram 1,5 milionu a Twitter něco kolem 300 tisíc.
Facebook – odkaz na profilu v záložce Informace
Průměrný uživatel Facebooku má dnes kolem 300 přátel. Největší sociální síť navíc nabízí možnost sledování – povolíte-li ji v nastavení profilu, všichni uživatelé mohou sledovat vaše veřejné příspěvky a profilové informace. Přidáme-li k tomu přirozenou lidskou touhu lustrovat cizí profily, jsou informace o vaší osobě ideálním místem, kam můžete umístit odkaz na vaše stránky.
Nezapomeňte nastavit, aby se odkaz na vašem profilu zobrazoval veřejně. Pokud například často diskutujete ve skupinách a na stránkách různých osobností a organizací, můžete získat několik unikátních přístupů na web i mimo okruh vašich přátel a fanoušků.
Facebook – informace o vašich stránkách a skupinách

„Aktivní podnikatelé“. Zdroj: Facebook.com
Vaše osobní či firemní stránka na Facebooku je dalším ideálním místem pro spojení s vaším webem. Zpětný odkaz se zobrazí v pravém postranním sloupci, hned po otevření facebookové stránky. Stránky na Facebooku jsou vždy veřejné, nemusíte tedy nijak řešit nastavení soukromí.
Jestliže spravujete vlastní facebookovou skupinu, tematicky blízkou vašim webovým stránkám, můžete nenásilně vložit odkaz také do jejího popisku nebo připnutého příspěvku (například s pravidly skupiny). Nespamujte však ve skupinách, které nemají s tématem vašeho webu nic společného.
Facebook – pracujte pro svou FB stránku
Pokud již máte vlastní facebookovou stránku propojenou s webem, můžete jít v mých stopách a dotáhnout to ad absurdum až k roztomilému narcismu. Zkuste označit svou stránku jako svého zaměstnavatele – vaše práce bývá po fotografiích a vašem vztahu nejoblíbenějším terčem zvědavců.
Podobná vychytávka vám tedy může zajistit příjemný počet prokliků na vaši facebookovou i webovou stránku.
Facebook – odkaz v úvodní fotce stránky a profilu
Vzhledem k tomu, že si mé (foto)grafické dovednosti drží od mateřské školy stejnou progresivitu, myšlence vlastní úvodní fotografie jsem se dlouho bránil. Nakonec jsem vytvořil jednoduchou úvodku s citátem z mých webových stránek a šipkou znázorňující pokračování na web.
Skvělým propagačním prvkem (nejen) pro firemní stránky je vytvoření originální grafiky s takzvanou výzvou k akci. Do popisku pak umístíte doprovodný text s odkazem na vaše stránky, který se zobrazí po kliknutí na úvodku.

Velice šikovně s touto variantou pracuje například americká facebooková marketérka Mari Smithová (na obrázku) a propaguje tak svou marketingovou platformu MobileMonkey pro reklamu v Messengeru.
Stejným způsobem můžete upravit popisek vaší profilové fotografie nebo úvodní foto soukromého profilu na Facebooku.
Twitter – odkazy na hlavní stránce profilu
Stejně jako na Facebooku, je i na sociální síti Twitter prvním místem pro upokojení klikačů vaše profilové info (konkrétně položka Webová stránka). Odkaz na váš web se zobrazí v levé části hlavní stránky profilu, vaši twitteroví návštěvníci jej tak mají hned po ruce a nemusejí otevírat žádnou konkrétní záložku.

Další odkaz můžete umístit do krátkého shrnutí (O mně) – prostřednictvím krátkého textu s odkazy tak můžete propagovat konkrétní sekci vašich stránek, případně weby dalších projektů. Odkaz se pak uživatelům zobrazí i ve vyhledávání účtů nebo v doporučených kontaktech (sekce Koho sledovat).
Twitter – tweety s odkazy a multimédii
Odkazy můžete samozřejmě vkládat do všech příspěvků na Twitteru, ba dokonce jako popisky vámi nahraných fotografií a videí. Twitter navíc úspěšně boří některé stereotypy ryzího mikroblogu a v tweetech odkazujících na webové články nyní zobrazuje také jejich náhledové fotografie. Výsledný vzhled každého odkazu doporučuji před sdílením otestovat nástrojem Card Validator.
LinkedIn – odkazy v profesních a firemních profilech
Vlastníte-li osobní či firemní profil v síti LinkedIn, i tady můžete umístit zpětný odkaz do jeho detailů. Své klienty, potenciální zaměstnavatele a další profesní kontakty tak můžete proměnit v návštěvníky vašich webových stránek.
Na osobním profilu lze přidat odkaz do kontaktních informací a do sekce Média, která slouží pro sdílení multimédiálního obsahu vaší práce. Na firemních profilech můžete odkaz přidat do sekce Podrobnosti o společnosti.
LinkedIn – webové stránky jako projekty
I webová stránka může být přirozeně vaším vlastním projektem nebo autorskou publikací. Jejich hledání můžete uživatelům LinkedInu usnadnit přiložením přímého odkazu na webové stránky. Vaše projekty se poté zobrazí v sekci dosažených cílů, v dolní části vašeho profesního profilu.

Takový odkaz můžete získat vytvořením nového projektu na vašem profilu (Zobrazit profil → Přidat sekci profilu → Úspěchy → Projekty), nebo editací existujícího projektu. Uživatelé se na něj pak mohou přesměrovat kliknutím na Zobrazit projekt. Profil na LinkedInu je vaší profesní vizitkou a životopisem – doporučení nespamovat náhodnými odkazy zde tedy platí dvojnásob.
Youtube – odkazy v popisech kanálů a videí
Pro blogery a firmy, které zveřejňují a sdílejí videonávody a další pohyblivý obsah, představuje příhodnou propagační platformu server Youtube. Odkaz na web můžete na Youtube přidávat do informací o vašem kanálu (Můj kanál → Přizpůsobit kanál), ale také do popisů vámi zveřejněných videí.
Instagram – profilové informace a příběhy
Je-li nedílnou součástí vaší činnosti fotografie, rozhodně byste pro svou propagaci měli využít raketově rostoucí sociální síť Instagram. Jako první místo, kam můžete na Instagramu vložit svůj zpětný odkaz, se tradičně nabízí vaše profilové informace. Takový odkaz se bude zobrazovat na hlavní stránce vašeho profilu.

Další možností je přidat zpětný odkaz do vašich příběhů neboli Instagram Stories. Jedná se o videosekvence nebo koláže fotografií, doplněné o různé textové a grafické prvky. Každý příběh (a tedy i zpětný odkaz) bude zveřejněn následujících 24 hodin v sekci Příběhy.
Po skončení platnosti se automaticky uloží do archivu (v podobě obrázkových náhledů na hlavní stránce profilu). Přidávat linky do InstaStories však mohou pouze profily s ověřením nebo více než 10 tisíci followery.
Odkazy v nástěnkových pinech na Pinterestu
Nakonec můžete vyzkoušet i postupně rostoucí sociální síť Pinterest, kde uživatelé vytvářejí a sdílejí nástěnky inspirací a nápadů. Své webové stránky zde můžete propagovat umístěním odkazu do profilových informací, případně do jednotlivých pinů (připnutých příspěvků na nástěnku).
Propagace na sociální síti Pinterest má však podle mého názoru skutečný smysl, jen pokud sdílíte vlastní originální produkty a inspirativní nápady, doplněné o fotografie či obrázkové návody.
Používáte další sociální sítě, které pravidelně přivádějí návštěvníky na váš web, nebo vás zajímá, proč jsem záměrně vynechal například odkazy ve statusech populárního messengeru WhatsApp? Podělte se o své náměty a dotazy v komentářích nebo prostřednictvím kontaktního formuláře.
Líbí se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli…
Komentáře
Messenger WhatsApp u nás sice používá asi 40 % uživatelů internetu, problém ale tkví v tom, že odkazy v jeho profilových statusech, lidově řečeno, neklikají. Když už tedy někdo z Vašich kontaktů zaregistruje, že jste umístil do statusu odkaz na webové stránky, musí nejprve kliknout na vaši fotografii a v dalším dialogu ještě na ikonu s malým písmenem i pro více informací. V sekci Informace a telefonní číslo se mu při troše štěstí a podržení prstu na daném odkazu podaří zkopírovat jej do schránky jako text a vložit do adresního řádku nějakého webového prohlížeče.
Méně času by mu přitom zabralo i jeho zapamatování a manuální přepsání do prohlížeče. V době, kdy se u každé aplikace řeší UX, rychlost a jednoduchost postupů, tedy takový řetěz činností snad ani nestojí za zmínku.
Tento proces se samozřejmě nepromítne do webové analytiky, takže byste stejně nezjistil, že na váš odkaz na WhatsAppu někdo kliká.