01-martin-ulbrich-kurz-zurnalistiky-pro-mladez-bilina.jpg02-martin-ulbrich-kurz-cestiny-pro-nemce-colloquia-ustensia.jpg03-martin-ulbrich-kurz-zurnalistiky-pro-mladez-bilina.jpg04-martin-ulbrich-prezentace-projektu-literatura-v-krusnych-horach.jpg

Jak zveřejnit v Joomle článek ve více kategoriích a proč byste to neměli dělat?

Jak zveřejnit v Joomle článek ve více kategoriích a proč byste to neměli dělat?

Dnes jsem se rozhodl podrobněji odpovědět na otázku, jak lze v redakčním systému Joomla přidat jeden článek do více kategorií. A současně zklamat většinu uživatelů, kteří ji pravidelně pokládají na diskusních fórech.

Právě jste napsali skvělý článek a chcete jej v Joomle zařadit do několika kategorií zároveň. Podobné řešení jste možná viděli v nějakém online magazínu a natolik vás uchvátilo, že ho musíte mít na svých stránkách.

Nejspíš vás ale zklamu – publikovat článek ve více kategoriích v RS Joomla nelze. Pokusím se nyní vysvětlit, proč by to tak mělo i nadále zůstat.

Praktické uspořádání Joomly má své nevýhody

Hlavním důvodem je, že Joomla pracuje s vaším obsahem jako s pevně danou hierarchií. Díky tomu můžete jednoduše vytvářet blogy (výpisy článků) jednotlivých kategorií, upravovat layouty stránek a přehledněji spravovat obsah webu.

URL adresy článků se nicméně vytvářejí podle následující šablony: (www). vasedomena.cz / kategorie / nazevclanku. To znamená, že kategorie, případně i podkategorie vašeho článku je defaultně součástí adresy. 

Pokud byste článek publikovali ve více kategoriích, došlo by k vytvoření několika různých adres (a současně i článků) se stejným obsahem, tedy takzvaného duplicitního obsahu.

Článek na adrese www.vasedomena.cz/clanky/joomla  by měl zkrátka úplně stejný text jako článek na adresách www.vase-domena.cz/cms/joomla, www.vase-domena.cz/tvorba-webu/joomla a podobně. A to nechcete. :)

Méně odkazů bývá někdy více

Duplicitnímu obsahu byste se rozhodně měli vyhnout, protože negativně ovlivňuje prezenci vašeho webu ve vyhledávačích. Především Google nemá duplicity dvakrát v oblibě. Někteří webmasteři se jimi totiž v minulosti snažili manipulovat výsledky vyhledávání a získat tak větší počet návštěv.

V pokynech pro webmastery Google mimo jiné uvádí, že v případě výskytu duplicitního obsahu může upravit indexování a hodnocení příslušných stránek. „V důsledku pak může dojít ke snížení hodnocení stránek nebo mohou být takové stránky zcela odstraněny z indexu Google, a v takovém případě se ve výsledcích vyhledávání již vůbec zobrazovat nebudou“.

Vývojáři Joomly si nejspíš dobře uvědomují, že redakční systém na bázi víceúrovňové hierarchie by neměl umožňovat přidávání článků do více kategorií. Sám bych se neodvážil dát začátečníkům do ruky funkci, která může v krajním případě snížit hodnocení jejich webu nebo ho úplně vyřadit z vyhledávání.

Naopak si dokážu živě představit, jak budou začínající joomlisté vesele rozhazovat články do dvaceti kategorií v domnění, že tak zlepší svou pozici ve vyhledávačích. Někteří by přitom penalizaci ani nepostřehli, protože nesledují své stránky ve vyhledávačích ani nepracují s webovou analytikou.

Opravdu musíte mít články ve více kategoriích?

Pokud je pro vás bezpodmínečně nutné, abyste mohli zařazovat články do více kategorií (o čemž osobně pochybuji), doporučuji vám zvolit například redakční systém WordPress, který pracuje na odlišném principu a umožňuje defaultně vytvářet URL adresy bez kategorií. Případně můžete vyzkoušet některé rozšíření z Joomla! Extensions Directory. Rozhodně se ale vyvarujte používání komponent, které budou na vašem webu vytvářet duplicitní obsah.

Další možností je počkat, až autoři tuto funkci přidají do základní výbavy. Zásadní změna struktury RS Joomla však zatím není na pořadu dne.

Podle mého názoru existují mnohem efektivnější způsoby, jak vnitřně prolinkovat články na webu. Za všechny jmenujme například použití tagů (štítků) nebo upoutávek na související články. I bez článků ve více kategoriích tak nejspíš přežijete a váš online byznys bude i nadále vzkvétat.


Tento článek se primárně týká redakčního systému Joomla 2.5. Pokud si myslíte, že došlo v novější verzi k zásadní změně ve vytváření URL adres, napište mi prostřednictvím komentářů nebo kontaktního formuláře.


Líbí se vám článek? Sdílejte ho se svými přáteli!

Přidat komentář


Copyright © 2010-2015 Martin Ulbrich - publicista, copywriter, korektor češtiny. Všechna práva vyhrazena
Grafický návrh stránek je dílem a4joomla, náhledové obrázky pochází z vlastního archivu autora a databází FreeImages a Pixabay.

Související články: